|
Στη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία
καταγράφεται μια πληθώρα μεθόδων αντιμετώπισης του τραυλισμού, τόσο
στα παιδιά όσο και στους ενηλίκους. Δυστυχώς, δεν υπάρχει το μαγικό
ραβδάκι, το οποίο θα μπορούσε δια μαγείας να εξαλείψει τα συμπτώματα.
Υπάρχουν, όμως, μέθοδοι, με την βοήθεια των οποίων επηρεάζεται θετικά
ο τραυλισμός. Με την παράλληλη συνεργασία των γονέων, και κατ΄ επέκταση
του κοινωνικού περιγύρου του παιδιού, επιχειρείται να ασκηθεί επιρροή
σε όλους εκείνους του παράγοντες, που μπορεί να συμβάλουν στην ύπαρξη
των συμπτωμάτων. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και την ένταση
των συμπτωμάτων του, αποφασίζεται μια άμεση ή έμμεση θεραπευτική
αγωγή. Στους εφήβους και ενηλίκους αντιθέτως υπάρχει άμεση επέμβαση,
με απώτερο στόχο την μετατροπή των συμπτωμάτων.
Αναμφισβήτητα,
βασική μας επιδίωξη αποτελεί η πλήρης εξαφάνιση του τραυλισμού.
Επειδή, όμως, όπως δείχνει και το ακόλουθο σχέδιο, κάτι τέτοιο
σε πολλές περιπτώσεις είναι αντικειμενικά δύσκολο, θέτουμε ένα
πιο εφικτό στόχο, την μετατροπή π.χ. ενός έντονου τραυλισμού σε
μια πιο ήπια μορφή, και δημιουργούμε έτσι ταυτόχρονα τις κατάλληλες
συνθήκες, μέσω των οποίων αυξάνονται οι πιθανότητες της πλήρης
εξάλειψης των τραυλικών συμπτωμάτων.
Οι κύριες θεραπευτικές προτάσεις, όσον αφορά τον τραυλισμό, διακρίνονται
σε δύο σχολές:
-
Την Fluency Shaping και
- την
Modification Therapy (Modifikationstherapie). Βασικοί
εκφραστές αυτής, αποτελούν ο Αμερικανός Charles Van Riper
και μετέπειτα ο μαθητή του Jr. Carl Dell. Βασικός στόχος
αυτής της κατεύθυνσης είναι, σε περίπτωση που δεν αποφευχθεί
ο τραυλισμός, η μετωπική αντιμετώπισή του και η προσπάθεια μετατροπής
του, σε κάτι όχι τόσο σύνθετο και περίπλοκο. Σύνθημά της είναι
η φράση "μάθε να τραυλίζεις σωστά!"
Στα πλαίσια της δεύτερης πρότασης, κινείται και η μέθοδος KIDS
(KInder Durfen Stottern = τα παιδιά επιτρέπεται
να τραυλίζουν), στην οποία έχω εκπαιδευτεί στο Koblenz
της Γερμανίας, από τους ίδιους τους εμπνευστές της, τον Peter
Schneider και την Patricia Sandrieser. Η μέθοδος
αυτή προσπαθεί για πρώτη φορά, να εφαρμόσει όλα όσα ισχύουν στην
θεραπεία του τραυλισμού στους ενήλικες, και στα παιδιά, με τρόπο
βέβαια κατάλληλο στις ανάγκες του καθενός.
Τα
αποτελέσματα είναι πολύ θετικά, μιας και δεν διστάζει να φέρει
τα παιδιά αντιμέτωπα με τον τραυλισμό τους, να τον γνωρίσουν και
να τον απομυθοποιήσουν, κάτι το εξαιρετικά σημαντικό για να οδηγηθούμε
στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Τo taboo του παρελθόντος, ότι αγγίζοντας τον τραυλισμό αντί να
βοηθηθεί το παιδί, ουσιαστικά ενδυναμώνεται τη διαταραχή, έχει
πλέον καταρριφθεί πανηγυρικά. Από έρευνες προκύπτει, ότι τα παιδιά
από πολύ μικρή ηλικία κιόλας, αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητα
της ομιλίας τους και είναι ευεργετικό για αυτά να μπορούν
να μοιραστούν με κάποιον τις ανησυχίες τους. Γνωρίζουν πολύ καλά
ότι η διαφορετικότητά τους αυτή προκαλεί ανησυχίες και στον περίγυρό
τους, παρόλο που αυτός αποφεύγει συστηματικά να αφήσει να φανεί
κάτι τέτοιο. Έτσι τους δίνεται η σωστή εντύπωση, ότι νοιαζόμαστε
γι' αυτά και ότι παίρνουμε στα σοβαρά τις σκέψεις και τις φοβίες
τους. Είναι σαν να έχει κάποιος ένα τεράστιο σπυράκι στη μύτη,
να το βλέπουν όλοι, να το σχολιάζουν, αλλά υπό την παρουσία του
να προσποιούνται ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα. Εν κατακλείδι,
πρέπει να μιλάμε ανοιχτά με τα παιδιά για τον τραυλισμό τους
και
όχι να το αποφεύγουμε και να το δαιμονοποιούμε!!!
.
|
|